De kunst van Production Design

Veel mensen staan er bij het kijken naar een film of televisieserie niet bij stil dat alles wat ze zien is bedacht, en in veel gevallen zelfs speciaal voor het beeld is ontworpen. Van de inrichting van de huizen, tot de kleding van de karakters, van de boeken die in de boekenkast staan, tot de schilderijen aan de muur en de schoenen onder de kapstok. Soms gaat dat zo ver, dat een heel huis van geschiedenis en van herinneringen wordt voorzien. Van meerdere lagen behang, van dozen op zolder en van vieze boekjes, verstopt onder het bed. Alles om de wereld zo geloofwaardig mogelijk te maken voor het te vertellen verhaal. Dat alles is de verantwoordelijkheid van de Production Designer.

 

Drie kapiteins op één schip

 

Op het moment dat er een script ligt voor een film of serie, worden er allereerst een regisseur en een DOP (hoofd-cameraman) bijgehaald. Vrij snel daarna volgt de Production Designer. Hoewel de regisseur in de meeste gevallen de eindverantwoordelijkheid heeft voor de film, zijn DOP en Production Designer hoofd van hun eigen departement binnen de film. Als drie kapiteins op één schip werken ze aan hetzelfde doel: het zo goed mogelijk verfilmen van het geschreven verhaal.

De regisseur wordt wanneer hij een script aanneemt, verantwoordelijk voor de inhoud van de film. Hij zorgt ervoor dat de beelden (en de acteurs) het beoogde verhaal inhoudelijk zo goed mogelijk gaan vertellen. De DOP is vervolgens verantwoordelijk voor de vastlegging op beeld. Hij zorgt ervoor dat via de belichting en het gekozen kader het beoogde verhaal zo goed mogelijk wordt verteld. De Production Designer is verantwoordelijk voor de gehele visuele invulling van de film.

 

Goed Production Design

 

Een Production Designer leest een script en bepaalt vervolgens wie de hoofdrolspelers zijn, hoe ze hun huis hebben ingericht, wat hun geschiedenis is, wat hun hobbies zijn. Hij bepaalt de sfeer, de kleuren, het licht. Hij bepaalt of er stof ligt op de vensterbank, of de boeken zijn vergeeld, wat er op een nachtkastje ligt, en waarom een bepaalde ansichtkaart is bewaard en aan de spiegel hangt. Hij bepaalt de indeling van de kamers van een huis, of zelfs van een hele stad. Maar ook of de theedoeken elke dag hagelvers zijn, of blijven hangen tot ze gaan kleven.

Soms krijg je het gevoel dat een film in zich in een bestaand huis, in een bestaande straat, in een bestaande wereld afspeelt. Dat alles er al was, en alleen maar is gebruikt. Dat is dus nooit zo. Bedenk de volgende keer dat je een film compleet gelooft: iemand heeft hier ontzettend goed werk geleverd. En die iemand is de Production Designer.

 

Frank Zweegers - Production Design

www.pathe.nl